Paradicsom trilógia

PARADICSOM TRILÓGIA
PARADIES:LIEBE (Szerelmet a feketepiacról)
PARADIES:GLAUBE (A Hit paradicsoma)
PARADIES:HOFFNUNG (A remény paradicsoma )

A „Nők a középpontban” sorozat első két filmje, a Johanna, nőpápa és a Radioaktív két legendás nőről szólt. A legendás jelzőt kétségtelen, hogy különbözőképpen kell érteni a két film esetében. Míg Johanna története egy középkori legendára épül, ami nagy valószínűséggel nem történt meg, a Radioaktív főszereplője legenda, mert történelmet írt. Elsősorban nem azért, mert ő lett az első nő, aki Nobel díjat kapott, hanem azért, amiért megkapta ezt a rangos díjat. Madame Curie férjével együtt végzett kutatásának eredményei alapvetően megváltoztatták ismereteinket az anyag szerkezetéről. A Paradicsom trilógia (Szeretet, Hit, Remény) a fentiekkel ellentétben egyszerű, mindennapi nőkről szól. Bár első megközelítésre azt gondolhatnánk, hogy a 3 nő problémája nem tipikus, ha jobban belegondolunk rajövünk arra, hogy ez korántsem igaz, mindhárman – ha más és más helyzetből is – a boldogságot (a Paradicsomot) keresik.
A Paradicsom trilógia egy család három női tagjának történetét tárja elénk, három teljesen különböző karakterrel ismerkedünk meg. Teresa a Szeretet főszereplője szexturizmusra indul Afrikába, nővére Anna Maria, akiről a Hit szól buzgó katolikus, Jézussal olyan szoros kapcsolatba kerül, hogy őt szinte a szerelmének/szeretőjének tekinti. A trilógia harmadik filmje a Remény, Teresa lányának, Melanie-nak történetét meséli el. A 13 éves túlsúlyos lány egy fogyókúra táborba megy, ahol rátalál egy meglehetősen furcsa szerelemre.

PARADIES:LIEBE (Szerelmet a feketepiacról) 2012

Ezt a filmet korábban már korábban megtekintettük, a filmismertetés ITT TALÁLHATÓ

PARADIES:GLAUBE (A Hit paradicsoma) 2013

Anna Maria röntgenasszisztens életét a hitnek szenteli. Lakása tele van feszületekkel és szentképekkel. Jézust szinte párjának tekinti, mintegy szeretői kapcsolatot képzel el vele. (A film egyik – nagy botrányt kiváltó – jelenetében az asszony egy feszületet visz ágyába, és úgy maszturbál.)
Anna embertársai bűneit azzal akarja kiengesztelni, hogy korbácsolja önmagát és térdre csúszva imádkozik.


A „Jézus szíve légió” elnevezésű imacsoportban hasonló gondolkodású emberekkel jön össze, akik azt a célt tűzik maguk elé, hogy feltámasszák a katolikus Ausztriát.
Mialatt nővére, Teresa Kenyában szexturistaként múlatja az időt, unokahúga Melanie pedig fogyókúra táborban van, Anna Maria a vakációját azzal tölti, hogy a környéken hittérítő tevékenységet folytat. Lakásról-lakásra jár, magával hurcol egy Madonna szobrot, a „vándorló istenanyát”, és egy időre otthagyja a szobrot azoknál, akikről úgy gondolja, hogy ezzel meg tudja őket győzni.
Kétségtelen, hogy Anna a maga módján megpróbál segíteni az elesetteken, de hamarosan más oldalát ismeri meg a néző. Lelki békéjét ugyancsak megzavarja, hogy mozgásfogyatékos férje, Nabil hosszú távollét után hirtelen hazatér Egyiptomból. Amikor a férj fizikai közelséget követel feleségétől, Anna azt mereven elutasítja. Ekkor Anna viselkedése a néző szemében nagyon megváltozik. A szabadságát „keresztényi szeretetben” töltő asszony rideg és elutasító magatartást tanúsít férjével szemben. Persze az illő válasz sem marad el, Nabil a katolikus vallás bigottságát kifogásolja.


Nabil Anna-hoz hasonlóan szintén erőszakossá válik, tolószékében körbegurulja a házat, és a feszületeket botjával veri le a falról.


Anna Maria nővéréhez hasonlatosan az annyira kívánt szerelmet nem kapja meg. Ahogyan Teresa önámítása, miszerint a strandon felszedett, nála évtizedekkel fiatalabb férfi meg tudja őt szeretni, teljes kudarcot vall, Anna Jézus iránti „szerelme”, már-már karikatúrába hajló vallásossága ugyancsak kudarc.
A szent tárgyak szexuális élvezet tárgyaként való ábrázolása nagy vihart kavart az olaszországi premier után. Akkor egy ultrakonzervatív katolikus szervezet Seidl-t és a film szereplőit istenkáromlás miatt a velencei ügyésznél feljelentette. Tudomásom szerint ez volt a korántsem konformista rendező eddigi legnagyobb botránya.
Ez a film 6 díjat nyert el (közöttük egyet a 2012-es Velencei Filmfesztiválon) és további 6 jelölést kspott.

A stáblista ITT, a magyar felirat ITT található

PARADIES:HOFFNUNG (A remény paradicsoma) 2013

Míg Melanie édesanyja Kenyában nyaral, túlsúlyos lánya az osztrák hegyekbe fogyókúra táborba megy. A tábor mindennapjait a sportgyakorlatok, az adagolt diétás ételek, valamint táplálkozási tanácsok töltik ki.


Amikor a kamaszok a nevelők nélkül egyedül vannak, a felnőtté érés problémáit vitatják meg, elszívják az első cigarettákat, és belopakodnak a konyhába enni valamit.
Melanie beleszeret a tábor vezetőjébe, egy negyven évvel idősebb orvosba, akit gyermeki igyekezettel igyekszik elcsábítani. Az orvos sem marad közömbös, akarata ellenére érzelmei egyre erősebbé válnak, vívódik érzelmei és a kötelességtudata között.

Végül józan eszére hallgat, arra kényszeríti magát, hogy a tábor hátralévő idejében miden kapcsolatot megszakítson Melenieval, ami a lányt mély elkeseredettségbe süllyeszti.
Ezt a filmet 2 díjra jelölték

A stáblista ITT, a magyar felirat ITT található

***

Az osztrák rendező, Ulrich Seidl a Paradicsom trilógia három részét eredetileg egy filmnek gondolta el. Az utómunkálatok során jött rá, hogy még a legelszántabb nézői sem hajlamosak a hatórás film megtekintésére. Így azután nem meglepő, hogy a filmek tematikája azonos, a szerelem utáni vágyakozás. Seidl, a gyakorlott dokumentarista tőle nem meglepő módon nem édes-bús melodrámát tár elénk, hanem társadalmi kérdéseket boncolgat. Mindhárom filmben megfordított helyzettel találjuk szemben magunkat. A szexturizmusról szóló film nem az európaiak által kedvelt ázsiai helyek egyikére vezet, ahol fiatal lányok árulják testüket az odautazó férfiaknak, hanem Afrikába, és nem lányok, hanem fiúk ajánlkoznak fel a szexre éhező korosodó nőknek. A Hit paradicsoma főszereplője, Anna Marie csak a felszínen alázatos és segítőkész, otthon mozgásfogyatékos férjével kegyetlenül bánik. A mohamedán férj viszont felesége fanatikus vallásosságát kifogásolja. A Remény paradicsoma is egy megfordított szituáció, nem az idős férfi akarja elcsábítani a serdülő lányt, hanem éppen megfordítva. A három filmben az is közös, hogy mindhárom főszereplő elbukik, Teresa természetesen nem találja meg a szerelmet a férfi prostituáltak között, Anna mély vallásossága sem vezeti el őt a boldogsághoz, vagyis a paradicsomba, és Melanie is ebben a nabokovi, de megfordított „Lolita szituációban” vesztes lesz.

A Paradicsom trilógia legsikerültebb darabja a Szerelem a feketepiacról nem szorítkozik a magányos asszony szexturizmusára, hanem a gazdag és szegény társadalmak közötti különbséget ábrázolja. Azt, hogy a gyarmati világ megszűnése után is a „fejlődő országok” polgárai még mindig mennyire kiszolgáltatottak a volt gyarmattartóknak. A Hit paradicsoma a bigott vallásosság kritikája. A Remény paradicsoma talán kevesebbet mond a társadalomról, mint a másik két film, de jól kiegészíti a két ellentétes karakterű középkorú asszony történetét. Elgondolkoztató, hogy bár mindhárom film főszereplője kudarcot vall, a trilógia befejezése a remény. Tényleg van remény?

KRITIKÁK MAGAR NYELVEN

Ruprech Dániel: Szeretetéhség, boldogságfogyókúra
http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11480
Csoma Emőke: Ulrich Seidl: Paradicsom-trilógia (Liebe, Glaube, Hoffnung)
https://www.filmtett.ro/cikk/3356/ulrich-seidl-paradicsom-trilogia-liebe-glaube-hoffnung

A VIRTUÁLIS FILMKLUB eddig közzétett filmismertetései szabadon hozzáférhetőek a weboldalon, aki értesítést akar kapni az új bejegyzésekről, az ITT regisztráljon.

VISSZA A FŐOLDALRA

Leave a Reply