Gloria

A Gloria eredeti címe Gloria (2013)

A 2018-ban Oscar díjjal elismert film, az Egy fantasztikus nő rendezőjének, Sebastian Leilo-nak egy korábbi filmje, a Gloria egy 50-es éveiben járó, 10 éve elvált nő, egy u.n. szingli történetéről szól. (Vannak, akik a szinglik közé csak a nőtlen, hajadon családi állapotú népességet sorolják, mások ezt a fogalmat azokra is kiterjesztik, akik korábban már éltek házasságban vagy élettársi kapcsolatban.) Bár egy filmtől nem várható el, hogy sokakat érintő kérdéskörrel foglalkozzék, a  film problematikája ugyancsak sokakat érint. Amint az alábbi ábrán látjuk a 15-49 éves nőknek közel a fele nem él házasságban vagy stabil partnerkapcsolatban, továbbá a tendencia az egyedülálló nők arányának növekedésére utal.
Feldologzás: https://ourworldindata.org/marriages-and-divorces#single-parenting-is-common-and-in-many-countries-it-has-increased-in-recent-decades

Magyarországon a helyzet hasonlatos a világtendenciához. Bár az itt következő ábra nem vethető össze az előzővel, mert más szempont szerint történt a felmérés (a gyerektelen szingliket mérték fel, de az özvegyeket nem sorolták ide) az adatokból kitetszik, hogy jelentős populációt érint az egyedüllét problémája.

Feldolgozás: https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/terstat/2018/03/ts580304.pdf

Egy amerikai viselkedéskutató vizsgálatai szerint az egyedülálló gyermektelen (és partner nélküli) nők boldogabbak mint a családban élők. Ez nem csupán a józan észnek mond ellent, de más felméréseknek is. Egy 2016-os magyarországi felmérés eredményei azt mutatták, hogy (a saját jövedelem kivételével ) minden aspektusban a családban élők voltak elégedettebbek.

Feldologzás: http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/terstat/2020/02/ts600206.pdf

A film éppen egy olyan asszonyról szól, aki keresi a kiutat az egyedüllétből.

***

A GLORIA cselekménye

A történet Chilében játszódik. Az 50-es  éveiben járó  Gloria  10 évvel a válása után van, gyerekei felnőttek. Gloria nem akarja az egyedüllétet, eljár táncolni.

Egyik alkalommal megismerkedik Rodolfóval, aki egy vidámparkot üzemeltet. A férfi nemrégiben vált el, de szoros kapcsolat fűzi két felnőtt lányához. A lányok nem dolgoznak, ezért őket, valamint volt feleségét is Rodolfo tartja el. Mivel Rodolfo-ra támaszkodik az egész család, a férfi állandóan kéznél tartja mobiltelefonját, és mindig felveszi, amikor lányai hívják.

Rodolfo randevúra hívja Gloriát vidámparkjába, ahol a férfi megtanítja Gloriát paintballal lövöldözni. Úgy látszik, hogy a pár egymásra talált. Egy újabb találkozáson Rodolfóval és barátaival folytatott ebéd alatti beszélgetés a politikára, a Pinochet utáni Chile életére terelődik. Ekkor  úgy tűnik, hogy a két elvált ember kapcsolata harmonikus lesz. Gloria egy, a fia születésnapjára rendezett vacsorán bemutatja Rodolfót családjának. Jelen van az asszony volt férje, Gabriel is a jelenlegi feleségével. Néhány ital után Gloria felidézi közös emlékeiket Gabriellel, ami Rodolfonak nincs ínyére. Lánya telefonhívására Rodolfo kimegy a szobából, és nem tér oda vissza. Gloria és családja felforgatja érte a lakást, de nem találják. Másnap az asszony szakít Rodolfóval.


Sok sikertelen erőfeszítés után Rodolfónak sikerül elérnie, hogy Gloria megbékéljen, és elmenjen vele a tengerhez egy luxusszállodába. Alighogy felmennek szobájukba,  Rodolfot hívja az egyik lánya, hogy anyja balesetet szenvedett, és Rodolfo menjen azonnal haza. Bár Gloria menni akar, Rodolfo tartóztatja, mondván, hogy nem áldozza fel kapcsolatukat a családja miatt. Gloria erre levetkőzik és szeretkeznek.
Aznap este lemennek a szálloda ebédlőjébe, ahol terveket szőnek arról, hogy kettesben elmennek nyaralni.

Rodolfo telefonja egyfolytában csörög, de a férfi nem veszi fel. Végül Rodolfo kimegy az étteremből, és nem tér vissza. A feldúlt Gloria bemegy a bárba, ahol berúg, a kaszinóban megismerkedik egy férfival, akivel körbejárják az éjszakai üdülőhelyet. Gloria másnap reggel másnaposan a tengerparton ébred. Visszatérve a szállodába megtudja, hogy Rodolfo kijelentkezett és a szoba már nem áll rendelkezésre. Felhívja takarítónőjét, Viktóriát, hogy jöjjön érte.
Odahaza, Rodolfo rengetegszer próbálja felhívni Gloriát, de az asszony nem veszi fel a kagylót. Egyik nap Gloria Rodolfo házához hajt kocsijával, a csomagtartóból előveszi Rodolfo ajándékát, egy paintball fegyvert, és zöld festékgolyókkal teleszórja a házat, majd Rodolfora, aki éppen bevásárolásból tér haza, szintén rálő. Rodlofo lányai rémülten kijönnek a házból, és ráordítanak Gloriára, aki beszáll a kocsijába és elmenekül.
Egy esküvőre indul, ahova ugyan későn érkezik, de barátai kifejezik hálájukat és azt mondják neki, hogy élvezze a mulatságot. Többször is felkérik, de ő nem megy táncolni. Végül, amikor a DJ felteszi Umberto Tozzi Gloria című számát, feláll, és elvegyül a táncoló tömegben.

/*/*/*/

A Gloria tulajdonképpen kétszereplős film, természetesen a címszereplő viszi a prímet, partnere, Rodolfo mellett a többi alak csak fel-felvillan.
A film nyitójelenete rögtön utal Gloria magányosságára: egy bárban a főszereplő a táncolók között egymagában téblábol, idegenek asztalához ül oda, láthatóan ismerkedni akar. Kicsit megtévesztő ez az indítás, mintha azt érzékeltetné, hogy ez a középkorú hölgy könnyed kalandra vágyna. Ahogy a film története kibontakozik, meglátjuk, hogy ez koránt sincs így, Gloria tartós kapcsolatra vágyik, új barátját bemutatja családjának, mintha határozottan be akarná vonni életébe. Nem gátolja előélete, természetesnek tartja, hogy felnőtt gyerekei is elfogadják új kapcsolatát.
Rodolfo viselkedésének motivációi szerintem kevésbé kidolgozattak.(Ez persze nem kifogásolható, hiszen a film címe Gloria, nem pedig Rodolfo.) A férfi nem tud elszakadni családjától, továbbra is ő tartja el felnőtt lányait, no meg volt feleségét is. Persze az sem mindegy, hogy ő egy éve vált el, az asszony pedig már vagy tíz éve egyedül él. Rodolfo vívódó, gyenge alaknak tűnik számomra, aki ugyan nagyon akarja az új kapcsolatot, de fél is a felelősségtől. A keményebb karakterű Gloria végezetül  a férfi gyáva viselkedése miatt szó szerint annak saját fegyverével vesz elégtételt Rodolfon.
Úgy gondolom, hogy nagy erénye a filmnek, hogy az ötvenes éveiben járó asszony, akiről tudjuk, hogy már nagymama, nem egy vénasszonyként jelenik meg a filmvásznon, hanem egy nő, aki új partner kapcsolatot szeretne, és ábrándjai, vágyai vannak. És urambocsá’, következésképpen a film azt is bemutatja, hogy az „öregek” még szeretkeznek is!

A Gloria 19 díjat (közöttük 3-at a Berlini Filmfesztiválon) kapott, továbbá 17 esetben jelölték díjra.

A Gloria fő alkotói:

Rendező/forgatókönyv társszerzője: Sebastián Lelio (1974)

a mai chilei filmművészet egyik vezető rendezője. Argentinában született, apja argentin, anyja chilei. Két éves korában, miután szülei elváltak anyjával Chilébe költözött. Miután újságírást tanult, a Escuela de Cine de Chile hallgatója lett. Első játékfiélmjét 2005-ben rendezte, amelyet 3 napig forgatott, és majd’ egy évig vágott. A Gloria. Lelio negyedik nagyfilmje, amely mint fentiekben láttuk, nagy sikert aratott. 2018-ban az Egy fantasztikus nő című filmje elnyerte a legjobb idegen nyelvű film Oscar díjat, ez volt az első chilei film, amely megkapta ezt a rangos elismerést.  És mit tesz isten, egyesek az argentin sajtóban ezt „argentin rendező” sikerének tulajdonították. Lelio azonban így nyilatkozott: „Argentínában születtem, de technikailag nem argentin, hanem chilei vagyok.” A nagy siker után két filmet is rendezett az USA-ban, az egyik a Gloria remake Gloria Bell címmel, egy világsztárral, Julianne Moore-ral a címszerepben. (Erről a filmről ITT lehet egy magyar nyelvű kritikát olvasni.) Bár az új változat szinte jelentről jelentre követi az eredeti történetet, nekem az eredeti jobban tetszik, ezért választottam a Nők a középpontban sorozathoz ezt a filmet.
Lelio 14 filmet rendezett, 35 díjat és 34 jelölést tudhat magáénak.

Gloria: Paulina García Alfonso (1960)

a chilei színház és film nagy sztárja a nemzetközi elismerést a 2013-as Berlini Filmfesztiválon szerzett, Ezüst Medve díjat kapott a Gloria női főszereplőjeként nyújtott alakításáért. A Pontificia Universidad Católica de Chile növendéke volt, színészeti, színházi rendezői szakon végzett. Színésznőként 1983-ban debütált egyetemének színházában, rá egy évre már szerepelt egy TV sorozatban, majd 1996-ban jelentkezett első színházi rendezésével. Első filmszerepét (nem szamítva a TV sorozatokban nyújtott alakításait) 2002-ben játszotta el. Összesen 41 filmben szerepelt, 8 filmdíjat és 11 jelölést tudhat magáénak.

Rodolfo: Sergio Hernández (1945)

A Universidad de Chile színház szakán végzett.  1971-ben a kommunista Pablo Neruda darabjában a Joaquín Murieta tündöklése és halála (Fulgor y muerte de Joaquín Murieta) szerepelt, ami minden bizonnyal politikai nézeteire is utal. Az 1973-as puccs után elhagyta Chile-t, Európában élt, és csak 1986-ban tért vissza hazájába. 104 filmben szerepelt, egy film operatőre is volt. Egy filmdíjat kapott, és 3 jelölést, közöttük a Gloria –ban nyújtott alakításáért.

A teljes stáblista ITT található.

A magyar felirat INNEN tölthető le.

A VIRTUÁLIS FILMKLUB eddig közzétett filmismertetései szabadon hozzáférhetőek a weboldalon, aki értesítést akar kapni az új bejegyzésekről, az ITT regisztráljon.

VISSZA A FŐOLDALRA

 

 

Források:

Wikipédia
Anna Brown: A profile of single Americans 2020
https://www.pewsocialtrends.org/2020/08/20/a-profile-of-single-americans/
Rövid, Irén: Pillanatfelvétel a szinglikről

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/terstat/2018/03/ts580304.pdf
Rövid, Irén: Olyan jó egyedül?

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/terstat/2018/03/ts580304.pdf
Sian Cain: Women are happier without children or a spouse, says happiness expert

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/may/25/women-happier-without-children-or-a-spouse-happiness-expert
Susan Wloszczyna: Gloria

https://www.rogerebert.com/reviews/gloria-2014
Peter Bradshaw: Gloria Review

https://www.theguardian.com/film/2013/oct/31/gloria-review
Pablo O. Scholz: Oscar 2018: La película chilena que puede dar el batacazo
https://www.clarin.com/espectaculos/cine/oscar-2018-pelicula-chilena-puede-dar-batacazo_0_ByUQV6EvG.html

 

 

 

 

Leave a Reply