Csernobil (2019)

A Csernobil eredeti címe: Chernobyl

A csernobili katasztrófáról készített angol-amerikai öt részes minisorozat fantasztikus népszerűségre tett szert. Az internetes film adatbázis (IMDB) több mint 200 000 néző véleménye alapján egy 10-es skálán 9,6-re értékelte, közülük 180 000-en (!) 10 pontra értékelték.
A Csernobil népszerűségét nem indokolhatja az, hogy a XX. század legnagyobb „üzemi balesete” a téma. Egyrészt azért nem, mert ami Csernobilban történt az nem üzemi balest volt, hanem felelőtlen kísérletezgetés egy atomreaktorban. Másrészt azért sem, mert nagyon fontos eseményről is lehet pocsék filmet készíteni.
A film népszerűsége szerintem annak tudható be, hogy a katasztrófa következményeivel harcoló emberek hősiességét hozza emberközelbe. A filmsorozat megtévesztően hasonlít egy dokumentumfilmre. Ez nem véletlen, mert alapvetően ragaszkodik a megtörtént eseményekhez. (Egy kitűnő összehasonlítás a filmbeli és valós esemény között ITT található.
A film nagy pozitívuma, hogy nemcsak a katasztrófát, annak okait és következményeit mutatja be, hanem közérthetően elmagyarázza a reaktor működési elvét, és hogyan vezettek az elkövetett szabálytalanságok az emberiség egyik legnagyobb tragédiájához. Természetesen előnyére válik egy filmnek, ha nem csupán valamilyen konkrét történetet mond el a nézőknek, hanem általános érvényű megállapításokat tesz. Ennél a filmsorozatnál ezt pontosan meg is kapjuk. A dolog enyhén leegyszerűsítve így foglalható össze: az egyszerű emberek hősiesen mindent megtettek, míg a hatalom embereinek zöme sunyi módon el akarta titkolni a robbanást, a katasztrofális következményeket.  És itt ugyancsak általános problémával találjuk szemben magunkat. Ha a hatalom presszionál olyan cselekedetre, amit az egyén vonakodva ugyan, de megtesz, a következményekért csupán a hibát (bűnt) elkövető egyén a felelős?
Felvet a film a csernobili katasztrófával közvetlen kapcsolatos morális problémát is. Vajon szabd-e eltitkolni az emberek előtt a vészhelyzetet pusztán azért, hogy ne keletkezzen pánik? (Itt említem meg, hogy fájóan hiányzik a filmből, akár egy rövid utalás is arra, hogy a robbanást követő ötödik napon az alig több mint 100 km-re fekvő Kijevben az erős háttérsugárzás ellenére is megtartották a május 1-i felvonulást, emberek tömegét vitték ki az utcára.) A konkrét esettől elvonatkoztatva szintén egy nagyon nehéz erkölcsi kérdést vet fel az, hogy a mentés irányítóinak kell-e a biztos halálba küldeni néhány embert avégett, hogy megmentsék ezrek, milliók életét?
És milyen a filmsorozat fogadtatása az érintett Ukrajnában és Oroszországban? Több, zömében ukrán weboldalon azt állítják, hogy Putyin utasítást adott az oroszt verzió elkészítésére, amelyben a CIA-t teszik felelőssé a katasztrófáért. A hamis hírek (fake news) világában én óvatosan kezelem ezt a hírt (ld. a kegészítést!). Annál is inkább, mert az orosz elnök nemzetközi kulturális ügyekkel foglalkozó tanácsadója, M. Svidkoj pozitívan nyilatkozott a filmsorozatról, nem tartja orosz- (illetve szovjet-) ellenesnek. Nem így gondolják az Oroszország Kommunistái nevű párt vezetői. A múlt héten (június 13-án) a hatósághoz fordultak, hogy tiltsák be a film vetítését, mert véleményük szerint a film alkotói a tragédiát ideológiai manipulációra használják fel. A párt vezetője bűnvádi eljárást akar indítványozni a filmrendezője, forgatókönyvírója és producere ellen, nyilvános rágalmazással vádolva őket.
A film sikere sok embert megmozgatott, még a katasztrófa turizmus is fellendülőben van, utazási irodák hirdetik a visszataszító programot. No és persze vannak, olyanok, akik rádöbbennek, hogy az ő munkájukat is felhasználták a filmben. Egy ukrán filmes például azt állítja, hogy a filmsorozat alkotói az ő engedélye nélkül használták fel az általa készített videót.

Összefoglalva, a Csernobil nem érdemtelenül ennyire népszerű, igazán érdemes végignézni. Azon kívül, hogy megismerjük a tragédia történetét, több olyan morális problémát is felvet, amelyeket végig kell gondolnunk.

Kiegészítés: A bejegyzés megjelenése óta több hiteles forrás (pl. The Guardian, The Moscowtimes) is tudósított arról, hogy az egyik orosz kormányhű televiziós csatorna (NTV) valóban készíti a csernobili katasztrófáról szóló filmjüket.

A VIRTUÁLIS FILMKLUB eddig közzétett filmismertetései és  „szösszenetei”
szabadon hozzáférhetőek a weboldalon, aki értesítést akar kapni az új bejegyzésekről,
az ITT regisztráljon.

VISSZA A FŐOLDALRA