Anyák és lányaik

Az Anyák és lányaik eredeti címe: Mères et filles (2009)

A „Családi történetek” sorozat első filmje a Születésnap egy rettenetes titok feltárásáról szól. Az Anyák és lányaik szintén egy családi titokról lebbenti le a fátylat. A film angol címe is erre utal (Hidden Diary, azaz Elrejtett napló vagy Rejtélyes napló). Amúgy ha már a címnél tartunk, a film munka címe La cuisine (A konyha) volt, mert egy konyha központi szerepet játszik a filmben, ugyanis a szóban forgó naplót egy konyhában találta meg Audrey, az egyik főszereplő.

Az Anyák és lányaik cselekménye

Az Anyák és lányaik beharangozója (franciául)

Audrey, a Torontóban élő, 30-as éveiben járó független nő nagyapja halálát követően hazalátogat franciaországi szülőhelyére. Bár szülei szeretettel fogadják, hamarosan kiderül, hogy orvos édesanyjával, Martine-nel való kapcsolata korántsem felhőtlen.

A szereplőket nem csupán a szeretett nagypapa halála zaklatta fel, hanem Audrey magánéleti problémája is, mivel másállapotos, így döntenie kell, hogy megszüli-e gyerekét.
Audrey rendezkedni kezd a nagyapai házban, és ott a konyhában felfedezi nagyanyja, Louise elrejtett naplóját.

A megtalált napló nem csupán recepteket tartalmaz, Audrey előtt feltárul nagyszülei élete, a nagypapa és nagymama kapcsolata.
Az egész család úgy tudja, hogy Louise váratlanul eltűnt, magukra hagyva férjét és gyerekeit. Ezután soha többet nem adott hírt magáról, ezért az otthon maradottak mélyen elítélik viselkedését., Ám ahogy Audrey egyre jobban megismerkedik a napló tartalmával, megkérdőjelezi a családi legenda valóságát.

***

Az Anyák és lányaik két idősíkon játszódik, a nagyszülők fiatalkorában (az 1950-es években) és a jelenben. A film tulajdonképpen a 3 nő sorsát, a családban eltöltött szerepüket hasonlítja össze, Luise-ről megtudjuk, hogy neki (jelképesen?) a konyhában volt a helye, Martine tanulhatott, orvos lett belőle, házasságában férjével egyenrangú helye van a családban, míg Audrey az önálló, független „szingli”életét éli.
Itt érek vissza az Anyák és lányaik film címeire. A konyha tulajdonképpen nemcsak a napló, de a nagymama helye is volt. A Konyha és az Elrejtett napló szerintem nem igazán fejezik ki az Anyák és lányaik mondanivalóját, ezért az eredeti francia címet találtam a leginkább találónak, így a magyar felirathoz is ezt a címet választottam.
Az Anyák és lányaik egyértelmű pozitívuma, hogy megvilágítja mennyire megváltozott két generáció elteltével a nők szerepe a családban. Az anya és lánya közötti viszony bemutatása azonban halványabbra sikerült. Az, hogy Martine (anya) és Luise (nagymama) kapcsolatát nem bontják ki az alkotók, az érthető, hiszen Martine kisgyerek volt, amikor megszakadt kapcsolatuk. Viszont Audrey (lány) és Martine (anya) viszony miért olyan feszült, már-már ellenséges, nem derült ki számomra. A család többi tagjai, főképpen Michel Audrey apja és Gerard a nagybátyja is véleményem szerint részletesebb ábrázolást érdemeltek volna.
Nagy pozitívuma a filmnek a francia tengerparton készült gyönyörű felvételek,
Számomra a filmhez azonban még egy további titok is tartozik. Annak ellenére, hogy az egyik főszerepet Catherine Deneuve, a francia film nagyasszonya játssza, nem találtam nyomát annak, hogy nálunk ezt a filmet bemutatták volna.

A nemek egyenlőségének kérdése

Miután a filmben központi szerepet játszik a nők helyzete, érdemes egy kicsit elidőzni a nemek egynjogúságának kérdéskörénél, vagyis hogyan is állunk manapság a világban a női egyenjogúsággal.
Az ENSZ Fejelesztési Programja 2010 óta (felválta korábbi mutatókat) számítja ki a Nemek Közötti Egyenlőtlenség Indexet (Gender Inequality Index), amely azt mutatja meg, hogy egy országban mekkora a nőket ért diszkrimináció. Az indexet 3 paraméterből állítják össze: szexuális egészség/higiénia; függetlenség/érdekérvényesítő képesség; munkaerő piaci helyzet.


vörös: nagy diszkrimináció; zöld: kis diszkrimináció ; Forrás: Wikipédia

Látható, hogy (nem meglepő módon) a Föld elmaradottabb vidékein a legnagyobb a diszkrimináció.

A nemek egyenlősége az Európai Unió egyik alapvető célkitűzése, olyannyira, hogy 2006-ban létrehozták A Nemek Közötti Egyenlőség Európai Intézetét (honlapja ITT található). Ez a szervezet az egyetlen olyan uniós ügynökség, amely kizárólag a nemek közötti egyenlőség kérdésével foglalkozik. Tevékenysége –többek között – a Nemek Közötti Egyenlőség Indexének (Gender Equality Index ) kiszámítása, amely azt mutatja ki, hogy valamelyik tagország mennyire áll közel (vagy távol) attól, hogy a férfiak és nők azonos helyet foglaljanak el a társadalomban. Az alábbi ábra a napokban (2019 október) közzétett 2019-es adatok az EU átlagára, Franciaországra (a film színhelyére) és (a bennünket érintő) Magyarországra számított értékeket foglalja össze.

Az index kiszámítása 6 paraméter alapján történik: MUNKA (a munkaerőpici helyzet); FINANCIÁLIS HELYZET (anyagi erőforrások, jövedelem);TUDÁS (képzettség); IDŐBEOSZTÁS (a háztartásban, gyereknevelésben, szociális aktivitásban eltöltött idő); POZÍCIÓ (a politikai, gazdasági és szociális szférában elfoglalt helyzet);EGÉSZSÉG (egészségi állapot, egészségtelen életmód, szolgáltatásokhoz való hozzáférés).
Forrás: Nemek Közötti Egyenlőség Európai Intézet

Az ábra adataihoz kiegészítésképpen csak annyit teszek hozzá, hogy míg Franciaország a 28 EU tagállam közül a 3-ik, hazánk a 27-ik helyet foglalja el.

Az Anyák és lányaik fő alkotói

Rendező és forgatókönyv társszerző: Julie Lopes-Curval

Fényképészetet és színházművészetet tanult. Első filmje a Tengerpart, amelynek rendezője és forgatókönyvírója volt 2002-es Cannes-i fesztiválon Arany Kamera díjat nyert el. Az Anyák és lányaik-at  a 2009-es Chicago-i fesztiválon Gold Hugo díjra jelölték. Hat filmet rendezett, 8 film forgatókönyv szerzője/társszerzője.

A lány szerepében: Marina Hands (1975)

Művészcsaládból származik, szülei színészek, anyai nagyapja festő volt. Párizsban és Londonban végezte színészi tanulmányait. Végzés után több neves színházi rendezővel dolgozott. 2000-ben a Hűség című filmben játszotta első filmszerepét. 34 filmben szerepelt, többek között- a Barbárok a kapuk előtt című Oscar díjas filmben. 2007-ben elnyerte a Ceasar (az Oscar díj francia megfelelője) legjobb női alakítás díját a Lady Chatterley-ben nyújtott alakításáért. Összesen 4 díjat kapott, és további 7 jelölést tudhat magának.

Az anya szerepében: Catherine Deneuve (1943)

Rendkívül népszerű francia filmszínésznő, de heves lámpaláza miatt sohasem lépett fel színpadon. Szülei is színészek voltak, 1964-ben tünt fel Cherbourgi esernyők főszerepében. Azután számos világhírű rendezővel (Roger Vadim, Roman Polanski, Francois Truffaut, Luis Bunuel) dolgozott. 1997-ben egy angol folyóirat (Empire) a „Minden idők 100 legnagyobb filmsztárja” között a 89-ik helyre sorolta.
136 filmszerept játszott el, 38 díjat nyert el, és további 24 díjra (közöttük 1 Oscar-ra) jelölték.

A nagymama szerepében: Marie-Josée Croze (1970)

A kanadai színésznő 1993-ban játszotta el első filmszerepét. 2000-ben A Maelstrom-ban nyújtott alakításáért megkapta a nemzeti filmdíjat  legjobb színésznő kategóriában. Ez a szerep meghozta számára a nemzetközi elismerést is. Szerepeket kapott az elismert kanadai rendezők filmjeiben, többek között Atom Egoyan Ararát-jában. Szintén szerepelt a Barbárok a kapuk előtt-ben. Ez utóbbi alakításáért megkapta a legjobb színésznő díját a Cannes-i filmfesztiválon. 60 filmben szerepelt, 7 díjat és 5 jelölést kapott.

 

A magyar feliratot innen lehet letölteni

Leave a Reply