Alexandra filmje

Az Alexandra filmje eredeti címe: Alexandra’s Project (2003)

Az Alexandra filmje című alkotással a családi történetek sorozatban most elérkeztünk egy házasság felbomlásához. A sorozatban egy sor szokatlan történetet követtünk: sötét családi titkok kiderülése (Születésnap és Anyák és lányaik), elcserélt gyerek históriája (A más gyereke és a Két élet), valamint egy olyan hűtlenséget is  követtünk, ahol a férj a hűtlenséget egy másik férfival követte el (Távol a mennyországtól).  Az Alexandra filmje szintén korántsem tipikus válási történet, a film műfaját tekintve pszihoszexuális thrillernek fogható fel, azonban a forgatókönyvíró-rendező Rolf de Heer filmjében komoly problémát feszeget, nevezetesen a házastársak szerepét együttélésük során.

Az Alexandra filmje cselekménye

Az Alexandra filmje egy bájos kertvárosi házban játszódik, ahol – a kezdeti képsorok alapján -Steve, a férj feleségével és két gyermekével boldogan él. A kezdeti képsorokon a néző követi a boldog család életét látja. Steve születésnapját ünnepli. Munkahelyén, ahol középvezetőként dolgozik éppen ezen a napon előléptetik, boldogan siet haza, meglepetés bulira számítva. Meglepetés ugyan éri, buli azonban nem, a házat teljesen üresen találja. Még mindig mit sem sejtve beleül egy a TV készülék elé helyezett fotelba, a videó lejátszóba belehelyezi a számára odakészített kazettát, és kíváncsian várja, hogy felesége, Alexandra mit készített elő születésnapi ajándék gyanánt. A kazetta elején felesége és két gyermeke boldog születésnapot kívánnak neki.

Amikor a gyerekek kimennek a szobából Alexandra sztrptízzel lepi meg. férjét.  Steve ezt a”gesztust” eleinte születésnapi ajándékként fogadja, ám hamarosan rá kell ébrednie, hogy korántsem erről van szó. A kazettán Alexandra egy meglehetősen csapongó elbeszélésbe kezd, amelyben részletesen ecseteli, hogy mennyire boldogtalan az élete ebben a házasságban. Egyértelmű, hogy az asszony nem csupán saját boldogtalanságát akarja Steve-vel közölni, de valós, vagy vélt sérelmeit is meg akarja torolni.

Steve egy idő után el akar menekülni, azonban Alexandra előzőleg mindent megtett annak érdekében, hogy a férje ezt ne tehesse meg. Így Steve  kénytelen legyen végignézni a kazettát, amelyen az asszony változatos lelki kínzásokkal „ünnepli” férjét annak születésnapján. Kiderül, hogy Alexandra minden a családdal foglalkozó tárgyat, fényképet megsemmisített, hogy Stevenek még emléke se maradjon feleségéről és gyerekeiről.

***

Egy váláshoz két szereplőre van szükség, Az Alexandra filmje azonban csak az asszony szemszögéből láttatja a történetet. Hallgattassék meg a másik fél is? Nem feltétlenül, hiszen nem válóperi tárgyaláson vagyunk, hanem egy filmet nézünk. Ám az egyik fél szemszögéből való bemutatás, legalábbis számomra azt eredményezte, hogy eleinte Stevevel szimpatizáltam. Gondoljunk csak bele, hogy a számára harmonikusnak tűnő házasságban élő férfi hazatér ünneplésre számítva, és mi várja?… Azután fokozatosan rá kell jönni, hogy Steve korántsem hibátlan, Alexandra pedig tulajdonképpen pánikban van, beszéde akadozik, csapong. Alexandra a filmjét azért készítette, hogy képes legyen elmondani azt, amit személyesen sohasem mert.
Mi is Alexandra problémája? Tulajdonképpen ugyanaz, ami az Anyák és lányaik mintegy 100 évvel korábbi áldozatának, nevezetesen az, hogy alárendelt szerep jutott neki a házasságban, a férjét kell kiszolgálnia, és még pénzügyileg is ki van neki szolgáltatva. Az, hogy ez manapság is mennyire általános problémát jelent a világban, arra legyen itt egy, a térségünkben végzett felmérés eredménye. Az alábbi ábra jól szemlélteti, hogy a közvélekedés nem igazán tér el Steve hozzáállásától.

Forrás: Pongrácz Tiborné: Nemi szerepek társadalmi megítélése. Egy nemzetközi összehasonlító vizsgálat tapasztalatai

Alexadra így foglalja össze kapcsolatukat: „Összeházasodtunk, elvetted a testem feleségül. Nem én kellettem.”, vagyis úgy látja, hogy Steve pusztán szexuális tárgyként kezelte őt. Az azonban más kérdés, hogy az asszony hogyan tör ki a házasságból. Azon túl, hogy elég sajátságos utat választ önállóságának visszaszerzésére, még az emlékeket is elveszi Stevetől. Ez a cselekedet kettejük viszonyában is megkérdőjelezhető, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy Alexandra viselkedése pontosan ugyanolyan zsarnoki a gyerekeivel szemben, mint amilyen volt Steve-é vele szemben. Erkölcsileg elfogadható, hogy meg akar Steve-től szabadulni, ám hogyan van joga gyerekeit megfosztani az apjuktól?

Az Alexandra filmje 3 díjat nyert el és 18 jelölést kapott, közöttük a Berlini Filmfesztivál Arany Medve díját.

Az Alexandra filmje fő alkotói:

Forrás:https://commons.wikimedia.org

Rendező-forgatókönyvíró: Rolf de Heer (1951) Hollandiában született, szüleivel 8 éves korában vándorolt be Ausztráliába. Eddig 20 igényes mondanivalójú filmeket készített.

Forrás: https://www.berlinale.de

Alexandra szerepében Helen Buday (1962) népszerű ausztál színésznő és énekes. Egy díjat és négy jelölést tudhat magáénak.

Steve szerepében: Gary Sweet (1957) Ausztrál színész. 92 filmben szerepelt, 3 díjat és 5 jelölést tudhat magáénak.

A teljes stáblista ITT található.

A magyar felirat INNEN tölthető le.
Köszönet dj.jos-nak a fordításért

 

Források:

Wikipédia
Jake Wilson: The Lady Vanishes: Alexandra’s Project and Rolf de Heer
http://sensesofcinema.com/2003/australian-contemporary-cinema-26/alexandras_project/
D. Bruno Starrs: “If we stretch our imaginations”; the Monstrous-Feminine Mother in Rolf de Heer’s Bad Boy Bubby (1993) and Alexandra’s Project (2003).
https://eprints.qut.edu.au/8739/1/8739.pdf

A VIRTUÁLIS FILMKLUB eddig közzétett filmismertetései szabadon hozzáférhetőek a weboldalon, aki értesítést akar kapni az új bejegyzésekről, az ITT regisztráljon.

VISSZA A FŐOLDALRA

 

 

 

 

 

Leave a Reply