A távol a mennyországtól eredeti címe: Far from Heaven (2002)
A Családi történetek sorozatban eljutottunk a házastársak közötti problémához, annak is a leggyakoribb esetéhez, a hűtlenséghez. A Távol a mennyországtól című francia-amerikai alkotást többen melodrámának, vagy másképpen elnevezve romantikus történetnek tekintik, holott ez a film sokkal többről szól, a történet hátterében kirajzolódnak az 1950-es évek Amerikájának hétköznapjai.
A távol a mennyországtól kezdő képein egy ideális családdal találkozik a néző. Az USA keleti partján, Hartfordban egy connecticuti kisvárosban élő házaspár a helyi társadalom megbecsült tagjaiként élik életüket. A szép párról azonban lassasckán kiderül, hogy korántsem ideális a kapcsolatuk, mindketten a házasságon kívül keresik a szerelmet.
A távol a mennyországban cselekménye
Az 1950-es években járunk, a film kezdő képsorain szép kisvárosi környezetet, takaros házakat, barátságos embereket ismerünk meg. A főszereplők Frank Whitaker a férj egy sikeres manager a Magnatech nevű cégnél, a feleség, Cathy példás háziasszony és anya. Az idilli képet egy telefonhívás zavarja meg, Cathyt a helyi rendőrőrsről hívják, hogy férjét lefogták, és kérik, hogy jöjjön érte. Frank elmagyarázza Cathynek, hogy egy buta félreértés miatt vitte el őt a rendőrség.
Egy szép napon egy kisportolt, rendkívül jóképű fekete fiatalember tűnik fel a házaspár kertjében. A helyi újság éppen ott tartózkodó újságírónője, aki az álompárról készülő cikkéhez készít Cathy-vel interjút, azonnal a rendőrséget hívná, ehelyett Cathy kimegy, és udvariasan megkérdi a férfit, hogy mit keres a kertben. Amikor az asszony megtudja, hogy a fiatalember a nemrég elhunyt kertészének fia, Raymond Deagan mintegy részvétnyilvánításként a fiú vállára teszi a kezét. Ez a gesztus manapság nem keltene megütközést, azonban az’50-es évek Amerikájában a fehérek társadalmában ugyancsak elítélendő cselekedet volt.
Az, hogy miképpen alakult a közvélemény a különböző népcsoportok közötti kapcsolat megítélésben, jól látható az alábbi ábrán, amely a vegyes házasságok megítélésének változást szemlélteti.
Piros: támogatja kék: ellenzi fekete: nincs véleménye (Forrás:Wikipedia)
A rendkívül szorgalmas Frank rendszeresen késő estig dolgozik. Egyik este Cathy vacsorát visz be munkahelyére, ahol megdöbbenve látja férjét egy másik férfival csókolózni. Ez a cselekedet akkoriban az USA-ban (is) bűncselekménynek számított. Az USA-ban Connecticut a legelső államok között volt, ahol eltörölték a homoszoexualitás bűncselekményként való megítélését, de ez is jóval később történt, a teljes USA-ban csak 2003-ban dekriminalizálták az azonos neműek kapcsolatát.
A különböző államokban mikor törölték el a homoszexualitás bűncselekményként való kezelését (Forrás:Wikipedia)
Frank elmondja feleségének, hogy korábban „problémái voltak”, de úgy hitte, hogy legyőzte azokat. Együtt elhatározzák, hogy pszichiáterhez fordulnak, hogy kigyógyítsák Fanket „betegségéből”.
Cathy egy kiállításon összefut Raymonddal, és társalgásba kezdenek, összebarátkoznak. Egyszer úgy alakul, hogy Cathy és Raymond együtt töltik a napot. Cathy egyik szomszédja meglátja őket, aki körbetelefonálja az ismerősöket, így kettejük együttléte felbolygatja az egész várost, még Cathy lányát is kiközösítik egy balett bemutatón. Frank is rendkívül felháborodik Cathy viselkedésén, ordítozik vele mondván, hogy tönkre teszi jó hírüket és az ő karrierjét.
Cathy találkozik Raymonddal, akinek elmondja, hogy ez a barátság „nem elfogadható”. Karácsonykor a házaspár kényszerszabadságra elutazik Miamiba, ahol Frank a szállodában egy fiatalemberrel szexuális kapcsolatot létesít. Visszatérve Hartfordba Frank bejelenti Cathynek válási szándékát és elköltözik hazulról.
Cathy megtudja, hogy Raymond lányát 3 fehér fiú megsebesítette, ezért felkeresi őket otthonukban. Raymond és lánya éppen csomagolnak, Baltimoreba költöznek, mert az incidens óta állandó zaklatásnak vannak kitéve, kövekkel dobálják az ablakokat, de nem fehérek, mert (a mai kifejezéssel élve) az afro-amerikaiak sem viselik el a „keveredést”. Bár Cathy javasolja, hogy ott találkozzanak, ám Raymond elhárítja, mondván, hogy az „Nem lenne bölcs dolog”.
A film záró képein a pályaudvart látjuk, Cathy és Raymond szótlanul búcsúznak egymástól, majd a vonat lassan elindul. Cathy elhagyja a pályaudvart, beül kocsijába és visszamegy a kedves kisvárosba, miközben melankolikus zenét hall a Távol a mennyországtól nézője.
Elmélkedés aTávol a mennyországtól című filmről
A film stílusában, színeiben és az aláfestő zenében életre kelti a múlt század 50-es éveinek hangulatát. A rendező, Todd Haynes azt nyilatkozta, hogy a Távol a mennyországtól készítése közben főképpen 3 film hatott rá. A történet némileg Douglas Sirk Amit megenged az ég történetének újragondolása. Ebben a filmben egy felső-középosztálybeli özvegy beleszeret a társadalmi ranglétrán nála jóval alacsonyabban elhelyezkedő férfiba. Ezt a kapcsolatot mind gyerekei, mind baráti körének tagjai hevesen elutasítják. (A két film szoros kapcsolata már az eredeti címűkben is egyértelmű, mindkettőben a „Heaven” szó (mennyország, ég) szerepel, ami sajnos a magyar címekben elsikkad.) A Távol a mennyországtól rokonságban van Fassbinder A félelem megeszi a lelket című filmjével is, amit a német rendező szintén a Sirk film hatására készített el. A másik két film, amely hatott Haynesre a szintén Sirk rendezte Látszatélet és Max Ophüs Vakmerő pillanat–a. (Érdekesség, hogy a Látszatélet története mintegy ellentéte a legutóbb megtekintett filmnek, a Kiközösítésnek, ahol fehér szülőknek születik sötétbőrű gyereke, így azért megy a küzdelem, hogy az apartheid világában ismerjék el a gyereket fehérnek, míg ebben a filmben egy afro-amerikai anya fehérbőrűnek született lánya akar megszabadulni „sötét” származásától.)
A film készítői – úgy hiszem –gondolatban beleélték magukat az ’50-es évekbe, amikor
i) a szegregáció volt az elfogadott társadalmi modell;
ii) a homoszexualitást bűncselekménynek kezelték, amit legalábbis gyógyítani kellett.
Ebből az következett, hogy a film cselekménye két szinten játszódik, Cathy a társadalom szeme láttára tér el az elfogadott viselkedési normától, míg Frank mély titokban követi el „bűncselekményét”. Ennek a két szintnek sajátságos ellentmondását láthatjuk akkor, amikor Frank sírva vallja be Cathynek, hogy elköltözik otthonról a Miamiban megismert szerelméhez, holott korábban magából kikelve ordibált Cathyvel, mert felesége megszegte a konvenciót és ezáltal veszélyeztette az ő karrierjét.
Úgy gondolom, hogy a Távol a mennyországtól története jó példa arra, hogy milyen különböző eredetű okok vezethetnek családi konfliktushoz, hiszen a két ábrázolt probléma (a megszokott viselkedéstől való eltérés és egy fellobbant szerelem) bármelyike egymagában is a család felbomlásához vezethet.
A film fogadtatása rendkívül pozitív volt 102 díjat nyert el, és további 92 díjra jelölték. Többek között Julianne Moore a Velencei Filmfesztiválon elnyerte a legjobb női szereplő díját, 4 Golden Globe és 4 Oscar díj jelölést kapott. Két rangsorolás is (BBC Magazine és Guardian) a XXI. század 100 legjobb filmjei között tartja számon.
A film meghatározó alkotói
Rendező: Todd Haynes (1961)
(Forrás: Távol a mennyországtól DVD)
Haynes a mai filmrendezők között egyik (vagy talán a) legelismertebb alkotó a romantikus filmdráma (melodráma) műfajában. Ugyanakkor ezt a Hollywood által ugyancsak kedvelt műfajt független rendezőként továbbfejlesztette. Filmjeit a gyönyörű képek, a cselekményt kihangsúlyozó zene harmóniája jellemzi. A képi megjelenítés apró részleteit Haynes annyira fontosnak tartja, hogy – amint azt egy nyilatkozatában elmondja – a Távol a mennyországtól összes jelenetének színeiről vázlatokat készített, mindegyikről kb. 20 változat készült. Ezt követően a stábbbal együtt hosszasan tanulmányozta Sirk stílusát, a színeket,a beállításokat, a ruhákat, majd napokig vitatták meg azt, hogy milyenek légyenek a jelenetek színei.
A rendező első jelentős sikerét az 1991-es Métely című filmjével érte el, amely többek között a Sundance és a Berlini Filmfesztiválon fődíjat kapott. Ezt a filmet a New Queer Cinema első alkotásai közé sorolják. (A queer magyar jelentése ’furcsa, szokatlan’, de zsargonban használják ’homoszexuális’ értelemben is, tehát a New Queer Cinema hevenyészett fordítása Új Meleg Film lehet).
A Távol a mennyországtól Haynes talán eddigi legsikeresebb filmje, amely a 2015-ben készült Carol-lal együtt leginkább követi a tradicionális melodrámai sablont. Valószínűleg ennek tudható be, hogy a Carol még a Távol a mennyországtól alkotásnál is több, hat Oscar jelölést és ugyancsak 4 Golden Globe jelölést kapott. Ez a film is queer cinema filmjei közé sorolható, hiszen fő témája egy leszbikus szerelem története. (Nem véletlen, hogy Haynes gyakran nyúl a melegség témájához, hiszen nyíltan vallja magát homoszexuálisnak.)
A rendező két legutóbbi filmje a 2017-es Wonderstruck és a napokban a mozikba került Sötét vizeken(2019) hangvételében és témájában jelentősen eltér korábbi filmjeitől. A Wonderstruck két hallásfogyatékos gyerek történetét mutatja be 50 év távlatában, ami persze a film végére összeér. Az 1927-ben játszódó jeleneteket fekete-fehérben, míg a 70-es évek jeleneteit színesben láttatja a rendező. A meglehetősen szokatlan felépítésű film lenyűgöző képi hatását kiemeli a két gyerekszínész alakítása, akik hosszú perceken át szótlanul játsszák el szerepüket, testbeszéddel fejezik ki a mondanivalót. Úgy tűnik, hogy a rendező ezzel az alkotással demonstrálni akarta, hogy mennyit fejlődött a filmművészet az átfogott 50 év alatt.
A Sötét vizeken-ben a rendező egy rendkívül aktuális problémához, a környezetünk szennyeződésének témájához nyúl. Ez a film is egy romantikus dráma, ám eltérően Haynes számos korábbi filmjétől nem az emberi kapcsolatokra, hanem a társadalmi problémára koncentrál. Külön érdekessége a filmnek, hogy a forgatókönyv a The New York Times Magazine egyik tényfeltáró cikke alapján készült, így a cikk szerzője a forgatókönyv társszerzője is. A főszereplő egy korábban nagyvállalatokat képviselő ügyvéd, aki „átáll az emberek oldalára”, és szembeszáll a nagyhatalmú DuPont céggel bebizonyítva, hogy a nagyvállalat annak ellenére, hogy tudta gyártási melléktermékük mérgező hatását, éveken át veszélyeztette a környező lakosság egészségét, amely néhány esetben halálos megbetegedéshez is vezetett.
Todd Haynes 21 filmet rendezett, 57 díjat nyert el, és további 94 filmre jelölték, közöttük Oscarra a Távol a mennyországért forgatókönyvéért.
Operatőr: Edward Lachman (1948)
(Forrás:Wikipedia)
Amerikai filmoperatőr, aki leginkább a független filmrendezőkkel dolgozik. Todd Haynes több filmjének volt operatőre (A távol a mennyországtól és a Carol hozta meg számára az Oscar jelölést.) Számos más híres rendezővel is forgatott, többek között Ulrich Seidl-lel, Wim Wenders-szel, Sophia Coppla-val ) 43 díjat és további 40 jelölést tudhat magáénak.
Zene: Elmer Bernstein (1922-2004)
(Forrás: soundtrackfest.com)
Rendkívül termékeny zeneszerző volt, 255 film zenéjét komponálta, 177 filmnek őv olt a zenei vezetője. Hosszú karrierje alatt számos stílusban alkotott: szerzett jazzt, romantikus melódiát, filmjátékokhoz aláfestő zenét. Aktív közéletet élt: 1963 és 1969 között az amerikai filmakadémia elnöke volt. Tizennégy alkalommal jelölték Oscarra (Többek közzött a Távol a mennyországtól zenéért), de csupán egyszer nyerte el a díjat. További 28 díjat és 37 jelölést kapott.
Cathy: Julianne Moore (1960)
(Forrás: Távol a mennyországtól DVD)
Apja a hadseregnél szolgált, ezért a család sokat költözött zömében az USA-n belül. Julianne 16 éves korában Frankfurtba költöztek, ahol Julianne érettségizett. Édesanyja brit volt, ezért a színésznő 2011-ben elhunyt édesanyja emlékére brit állampolgárságért folyamodott. Ezután Bostonban járt egyetemre. Julianne Moore a művészneve, amelyet eredeti keresztneveiből (Julie és Anne), valamint édesapja egyik keresztnevéből (Moore) gyúrt össze.
1985-től kezdve néhány szappanoperában játszott. Első komolyabb szerepét 1990-ben játszotta el. Karrierjének fordulópontja volt, amikor szerepet kapott Steven Spielberg Az elveszett világ: Jurassic Park 2 című filmjében, amellyel bekerült a nagy költségvetésű filmek világába. Az áttörő sikert az 1997-es Boogie Nights hozta el számára. Ebben a filmben nyújtott alakításáért Golden Globe-ra és Oscarra jelölték. Ettől kezdve karrierje magasra ívelt, 3 Oscar jelölés (többek között a Távol a mennyországtól női főszerepéért) után 2015-ben a Megmartadt Alicenak női főszerepéért megkapta a díjat. Közel 100 filmben szerepelt, amelyeket 114 díjjal és 159 jelöléssel jutalmaztak.
Filmszerepei mellett gyerekkönyveket is írt, és aktív társadalmi életet él. Liberális nézeteket vall, részt vett Obama választási kampányában is, kiáll a melegek jogaiért, a fegyverviselés korlátozásáért, a Save the Children szervezet követe. Nyiltan ateistának vallja magát, ami nem gyakori az USA-ban. Egy interjúban arra a kérdésre, hogy mit fog szólni a Mindenható, ha majd a mennyországban megjelenik a színe előtt, Julianne az alábbi választ adta ”Azt fogja mondani: Nos, szerintem önnek nem volt igaza, én igenis létezem.”
Frank: Dennis Quaid (1954)
(Forrás: Távol a mennyországtól DVD)
Texasban, Houston mellett egy kisvárosban nőtt fel. Középiskolás korában drámát, kinai nyelvet és balettot tanult. A University of Houstonra járt, de onnan kimaradt, amikor színész bátyját Randy Quaid-ot Oscar díjra jelölték. Hollywoodba költözött, de nehezen kapott szerepeket. 1983-ra azonban befutott, a 4 Oscar díjat nyert Az igazak kapcsán nyújtott alakításáért már elismerő kritikát kapott. Dícsérik mind vígjátéki, mind drámai alkotásokban nyújtott játékáért. A 90-es években pályája megtorpant, amit részben a később legyőzött kokainfüggősége okozott. A kétezres években olyan sikeres filmekben játszott, mint pl. a 4 Oscarral díjazott Traffic. 2003-ban A Távol a mennyországtól alkotásban alakított szerepéért Golden Globra jelölték. Mintegy 100 filmben szerepelt, 11 díjat nyert és 27 (közöttük 2 Golden Globe) jelölést kapott.
A színészet mellet zenél a Sharks nevű együttesben, sőt zenét is szerez. Saját repülőgépe is van, egy Cessna Citation, amit saját maga szokott vezetni, elismert amatőr golfozó.
Baptista hitben nevelték, fontos számára keresztény hite. A On My Way to Heaven (Utam a mennyországba) dalát a Csak elképzelni tudom című vallási témájú filmben lehetett hallani. Politikailag függetlennek tartja magát, szavazott már mindkét nagy párt jelöltjére.
Raymond: Dennis Haysbert (1954)
(Forrás: Távol a mennyországtól DVD)
Kaliforniában nőtt fel, apja seriff volt. A középiskola elvégzése után az Amerikai Drámai Akadémiára jelentkezett, pedig sportösztöndíjat ajánlottak neki alkatára való (1,95 méter magas) tekintettel.
Igen sok filmben (131) szerepelt, ezek zömében TV sorozatok epizódjai, melyek egyikéért Golden Globera jelölték. 10 díjat és 16 jelölést kapott. 2007-ben a Goodbye Bafana című filmben eljátszotta Nelson Mandela, a legendás dél-afrikia politikus szerepét.
Némi közéleti szerepet is vállal, 2010-ben a kaliforniai választásokon kampányolt a demokrata jelölt mellett.
A teljes stáblista ITT található.
A film magyar szinkronnal megtalálható az interneten
Források:
Wikipedia
Forgách András: Bovaryné, 1955, Connecticut
http://www.filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=2167
Anthony Kaufman: Decade: Todd Haynes on “Far From Heaven”
https://www.indiewire.com/2009/12/decade-todd-haynes-on-far-from-heaven-55636/
Angela Morrison : Todd Haynes: Master of Melodrama
https://filmschoolrejects.com/todd-haynes-melodrama/
Roger Ebert: Far from Heaven
https://www.rogerebert.com/reviews/far-from-heaven-2002
A VIRTUÁLIS FILMKLUB eddig közzétett filmismertetései szabadon hozzáférhetőek a weboldalon, aki értesítést akar kapni az új bejegyzésekről, az ITT regisztráljon.