Győzelem

Eredeti címe: Vincere (2009)

A „Nők a a középpontban” sorozat eddigi filmjei (a Radioaktív kivételével) fiktív történeteket tártak elénk. A Győzelem viszont egy valós történet feldolgozása. A film főszereplője Ida Dalser, Mussolini egyik szeretője volt a sok közül, és minden bizonnyal ő volt az első felesége. A veterán filmrendező, Marco Bellocchio filmjét azért választottam, mert egy személyes történet hátterében követhetjük a fasiszta Olaszország történetét. A Győzelem bemutatja, hogy a diktátor ugyanúgy bánt az őt rajongásig szerető asszonnyal, mint a sokmillió olasszal, akik a „Duce” bűvöletében – hosszú ideig – minden áldozatra készek voltak.
Mussolini politikai pályafutását – a baloldalról elindulva és eljutva a szélsőjobboldalig – igen jól lehet röviden jellemezni Ormos Mária könyvének fejezetcímeivel:

  • Mussolini szocialista korszaka
  • A fasiszta mozgalom
  • A diktatúra felépítése
  • Fordulat
  • Lejtőn
  • Bukás

Mussolini és Hitler. A német bélyeg felirata: Két nemzet egy a harc

Ami Mussolini magánéletét illeti, nagy rajongója volt a női nemnek, és gátlástalanul ki is használta azokat, akiket tudott. Ida Dalserrel 1909-ben ismerkedett meg, és kapcsolatukból egy fiúgyermek született 1915 november 11-én, akit apja 1916 január 11-én ismert el fiának. Mussolini azonban később eltitkolta ezt a házasságot valamint első gyermeke létezését, mert azok veszélyeztették politikai pályafutását, hatalmi törekvéseit.

Ida Dalser fiával, Benito albino Mussolinivel

Következtetésképpen a fasiszta államgépezet emberei igyekeztek minden nyomot eltüntetni Mussolini és Ida Dalser kapcsolatáról. Az asszonyt és fiát elmegyógyintézetbe zárták, ott is haltak meg, Ida 1937-ben, az ifjú Benito Albino 1942-ben.
2005-ben egy olasz újságíró, Marco Zeni egy dokumentumfilmben tette közzé kutatási eredményeit, ami szerint Mussolini feleségül vette Ida Dalsert, eszerint a „Duce” más bűnei mellett bigámista is volt. A házasságról azonban csak közvetett bizonyítékok állnak rendelkezésre. Egy, a milanói városi önkormányzat által kiállított dokumentum Mussolinit arra kötelezte, hogy fizessen tartásdíjat „felesége, Ida Dalser” és fia részére. A dokumentumfilm alkotóinak teljesen ésszerű véleménye szerint a hatóságok  ilyen rendelkezést nem hozhattak volna, ha nem állt volna rendelkezésükre bizonyíték a házasságról. Bizonyítékok kerültek elő arról is, hogy Ida és fia – bár ön- és közveszélyesnek nyilvánították őket –nem voltak elmebetegek.
A Győzelem Ida Dalser az igazáért vívott makacs, ám reménytelen harcát dolgozza fel.

A Győzelem cselekménye

A film nyitójelenete 1907-ben játszódik, ahol a fiatal szocialista Mussolini gyújtóhangú beszédben bizonygatja, hogy nincs isten.
A szónokot egy csinos fiatal lány, Ida Dalser ragyogó szemekkel hallgatja. A lenyűgöző szónokba a lány azonnal beleszeret, és hamarosan szerelmi kapcsolat alakul ki közöttük. Mussolini az évek során megváltoztatja véleményét, a korábban háborúellenes politikus a háború lelkes hívévé válik. Pálfordulása ahhoz vezet, hogy kizárják a Szocialista Pártból. Ekkor új napilapot szándékozik alapítani, amihez, ha nehezen is, de elfogadja Ida anyagi támogatását, aki mindenét eladja, csak hogy szerelmének segítségére lehessen. Az újság az „Il Popolo d’Italia”, ami a háború melletti kiállás és a fasiszta ideológia szócsöve lett.
Benito  Mussolini és Ida Dalser összeházasodnak, fiúgyermekük születik, akit apja után Benitonak neveznek el. Mussolini, a már teljesen a fasiszta ideológiának élő politikus kimegy a frontra, és Ida sokáig nem hall róla. Amikor az asszony megtudja, hogy Benito megsebesülve egy kórházban fekszik, ott felkeresi, azonban a férfi hallani sem akar róla, egy ott dolgozó nővér, Rachele meg azt állítja, hogy ő Mussolini felesége.
(A film egy későbbi jelenetében azt is megtudjuk, hogy az eleinte istentagadó „Duce” még egyházi esküvőt is tartott Rachelevel.)
Ida ettől kezdve személyesen nem találkozik Mussolinivel, csupán filmhíradók tudósításaiban látja őt.

Az 1920-as évektől Mussolini az ország vezetője, és Ida meg az ifjú Benito kényelmetlenné válik számára.  Mivel Ida továbbra is harcol igazáért, a fasiszta állam gépezete mindenáron el akarja őt hallgattatni.
A megalkuvásra képtelen Idat elmegyógyintézetbe zárják, ahonnan továbbra is harcol igazáért, leveleket küld az újságokba, hogy elérje célját, ismerjék el őt a „Duce” feleségének. Rövidesen Mussolini és Ida fiát szintén elmegyógyintézetben helyezik el a hatóságok.
A film végén felirat tudósít arról, hogy Ida és fia elmegyógyintézetben haltak meg. Benito Mussolini és Ida Dalser házasságát bizonyító anyakönyvi kivonat nem került elő.

***

A Győzelem főszereplője egy szenvedélyes, autonóm asszony, aki dacol a hatalom erejével, állhatatosan küzd igazáért. A hatalom minden eszközt felhasznál az asszony elhallgattatására, végezetül elmegyógyintézetbe zárja. (Mellékesen a XX. század későbbi éveiben ezt a módszert gyakran alkalmazták a Szovjetunióban az ellenzék elleni fellépésre.) Bár Idat a film elején még úgy ismeri meg a néző, mint politikai érdeklődésű fiatal lányt, a későbbiekben a lányt csupán a szenvedély vezérli, érzelmeit nem változtatja meg Mussolini populizmusa, politikai pálfordulása.
A Győzelem egy asszony sorsa kapcsán a bevágott híradó részletekkel – szerintem – jól ábrázolja azt a világot, azt a politikai rendszert ahol a történet játszódik. A film – úgy hiszem -, hitelesen mutatja be a korabeli Olaszországot. Ez nem korlátozódik a külsőségekre, vagyis a helyszínekre és a jelmezekre, hanem a politika világára is: mivel a diktátor számára személyesen kellemetlenné válik az asszony, Mussolini az államgépezetet használja fel arra, hogy elhallgattassa őt. A hatalom nem csupán lehetetlenné teszi Ida Dalsert, hanem minden dokumentumot is igyekszik eltüntetni Mussolini életének erről az „epizódjáról”. (Szerencsére ez az akció nem teljesen sikerült, ezért kerülhetett napvilágra Ida története.)
Különösen tetszett nekem az Idat megszemélyesítő Giovanna Mezzogiorno sokszínű, meggyőző játéka. Megjegyzem, nem csupán nekem tetszett a női főszereplő alakítása, a színésznő számos díjat kapott ezért a szerepéért.
A Győzelem 47 díjat és további 40 jelölést kapott különböző filmfesztiválokon, többek között elnyerte Velencében az Arany Pálma díjat.

A Győzelem meghatározó alkotói

Rendező, a forgatókönyv társszerzője: Marco Bellocchio (1939)

Bellocchio 1965-ben első, családi finanszírozással készített nagyjátékfilmjével, az Öklök a zsebben című alkotással robbant be az olasz film világába. Azóta az olasz filmművészet meghatározó alakjai közé tartozik. A 70-es évek végéig a politikailag aktív filmesek közé tartozott, erős baloldali elkötelezettséggel, és jelentős hatást gyakorolt a 60-as évek radikális olasz filmekre. (1968-ban belépett az  Unione dei Comunisti Italiani marxisti-leninisti) elnevezésű maoista kommunista pártba is. 2002-ben azonban már úgy nyilatkozott, hogy gondolatai távol állnak a marxizmustól.)  Már második filmje, a Kína közel van egy szatíra a korrupt pártviszonyok lelepleződéséről szól.  A Tedd a szörnyet a címlapra a média, a politika és a rendőrség összefonódásáról szól, és arról, hogy a sajtóban hogyan manipulálják az embereket. A ’70-es évek közepétől Bellocchio kiábrándulva a politikából későbbi filmjeiben az emberek belső világa felé fordult. Ez igaz 2000 után rendezett filmjeire is, azonban ezek között is fellehetőek politikai témával  foglalkozó művek is, pl. A jó reggelt éjszaka, amelyet a neves kereszténydemokrata politikus, Aldo Moro elrablásának története ihletett. Ennek a filmnek a főszereplője a négy terrorista egyike, egy fiatal lány, akinek belső fejlődését követi a néző. A lány kommunizmusba vetett vakhite megtörik, felváltja helyét egy morális gondolatvilág. Nehéz elvonatkoztatni attól a gondolattól, hogy Bellocchio nem saját változását vetíti ki a film főszereplőjének gondolati változására.
Bellocchio 55 filmet rendezett, 77 díjat és98 jelölést tudhat magáénak.

Ida szerepében: Giovanna Mezzogiorno (1974)

Színész családból származik, eleinte balerina akart lenni, de apja halála után 19 éves korában Párizsba költözött, ahol 2 évig – többek között – Peter Brooknál tanult színészetet. 1997-ben forgatta első filmjét, azóta 42 filmben és sorozatban szerepelt. A Győzelem nagy sikert hozott számára, 10 díjat kapott érte. Összesen 28 díjés 26 jelölés birtokosa.

A teljes stáblista ITT található.

A magyar felirat INNEN tölthető le.

A VIRTUÁLIS FILMKLUB eddig közzétett filmismertetései szabadon hozzáférhetőek a weboldalon, aki értesítést akar kapni az új bejegyzésekről, az ITT regisztráljon.

VISSZA A FŐOLDALRA

Források:

Ormos Mária: Mussolini
Wikipédia
Nagy Boglárka: Fekete-fehér színes film
https://www.filmtett.ro/cikk/1601/marco-bellochio-vincere
Mussolini fathered my son!
https://www.rogerebert.com/reviews/vincere-2010
Il Duce as Young Lover: The Making of a Dictator
https://www.nytimes.com/2010/03/19/movies/19vincere.html
Richard Owen: Power-mad Mussolini sacrificed wife and son
https://web.archive.org/web/20110629125929/http:/www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article411675.ece
Csantavéri Júlia: Marco Bellocchio; Remények és ólomévek
http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14437

 

 

Leave a Reply